Οσφυοϊσχιαλγία

ΟΣΦΥΟΪΣΧΙΑΛΓΙΑ

Ο ανωτέρω όρος δεν αφορά νόσο, αλλά σύμπτωμα από νόσο, που προέρχεται από την οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης. Ο ασθενής μπορεί να εμφανίζει πόνο στη μέση που επεκτείνεται και στο κάτω άκρο από το ισχίο μέχρι και το πόδι. Το ύψος του πόνου από άνθρωπο σε άνθρωπο διαφέρει κι άλλοτε μπορεί να εκδηλώνεται με οσφυαλγία άλλες με ισχιαλγία κι άλλες φορές και με τα δύο.

Τα αίτια που προκαλούν τους συγκεκριμένους πόνους είναι πολλά και αφορούν:

1/ τραυματισμό, μετά από πτώσεις και συνοδά κατάγματα σπονδύλων, έλξεις με διατάσεις και θλάσεις των μυών,

2/ εκφυλιστικές, που μάλλον είναι και οι συχνότερες και οφείλονται σε αλλοιώσεις των μεσοσπονδυλίων δίσκων, ή των αρθρώσεων της περιοχής και οδηγούν σε σπονδυλαρθροπάθεια, κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου και συνοδό πίεση νευρικών ριζών.

3/ λοιμώξεις, κυρίως σε παιδιά με μεταφορά μικροβίου δια μέσου της αιματικής οδού, ή σε ενήλικες από απευθείας μεταφορά μικροβίου σε χειρουργικές πράξεις,

4/ νεοπλασματικές, συνήθως από μεταστάσεις σε καρκίνο μαστού, πνεύμονα ή προστάτη.

Ο ασθενής προσέρχεται στο Ιατρείο με πόνο στη μέση, που πολλές φορές κτυπά στο πίσω και πλάι μέρος του ισχίου, με επέκταση πολλές φορές και σ' όλο το πόδι.

Όταν ο πόνος εκδηλώνεται στη μέση μόνο ως οσφυαλγία τα συμπτώματα του ασθενούς είναι έντονα, αλλά πολλές φορές με τη θερμότητα και τη κίνηση βελτιώνονται. Όταν συνυπάρχει και ισχιαλγία, η πρόγνωση είναι χειρότερη, λόγω πίεσης νευρικής ρίζας.

Ο ασθενής αισθάνεται σε μια μεγάλη περιοχή, που δε μπορεί να προσδιορίσει ακριβώς, μια διαταραχή της αίσθησης που μεταφράζεται, άλλοτε με πόνο, άλλοτε με μούδιασμα, αίσθημα καψίματος, ηλεκτρικές εκκενώσεις, ή «ξυράφια που σχίζουν το δέρμα».

Η κλινική εξέταση και ο παρακλινικός έλεγχος, με αξονική, ή μαγνητική τομογραφία μπορεί να καθορίσει σαφώς το αίτιο του πόνου.

Οι ασθενείς συνήθως ακολουθούν αγωγή με αναλγητικά και μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα για ανακούφιση από τα συμπτώματα. Επιπρόσθετα συνίσταται και φυσιοθεραπεία, η οποία και αυτή συμβάλλει προοδευτικά με τη πάροδο του χρόνου.

Η βελτίωση χρειάζεται τις περισσότερες φορές υπομονή, αποφυγή εργασίας και χρήση φαρμάκων, που προκαλούν παρενέργειες από το γαστρεντερικό, τους νεφρούς και αρτηριακή υπέρταση.

Στις περιπτώσεις που ο ασθενής δε βλέπει βελτίωση και τα συμπτώματα είναι έντονα, υπάρχει άλλη εναλλακτική μέθοδος ανακούφισης?

Ο πιο γρήγορος τρόπος αντιμετώπισης της ισχιαλγίας είναι η εφαρμογή της χαμηλής επισκληριδίου τεχνικής (caudal epidural), με υπερηχοτομογραφική υποβοήθηση.

Η τεχνική εφαρμόζεται ανώδυνα και γρήγορα στο Ιατρείο και μέσα σε 15 λεπτά και αφού εφαρμοσθεί Low Power Laser, ο ασθενής ανακουφίζεται, από πόνους που θα χρειάζονταν ημέρες ή και εβδομάδες για να υποχωρήσουν.

Οι μόνες περιπτώσεις που αποτελούν αντένδειξη για άμεση εφαρμογή της μεθόδου είναι η ενεργή κύστη κόκκυγα, καθώς και η χρήση αντιπηκτικών φαρμάκων από τον ασθενή.