Οστεοαρθρίτιδα γόνατος

ΟΣΤΕΟΑΡΘΡΙΤΙΔΑ ΓΟΝΑΤΟΣ

Tι ακριβώς είναι η οστεοαρθρίτιδα γόνατος?

Είναι μια χρόνια προοδευτικά εξελισσόμενη πάθηση της άρθρωσης του γόνατος, η οποία προκαλεί διαταραχή στις αρθρικές επιφάνειες. Κύρια χαρακτηριστικά είναι η λέπτυνση και ύπαρξη ρωγμών στους χόνδρους, διαταραχή στην επαλληλία της άρθρωσης, παρουσία οστεοφύτων, εκφυλιστικές ρήξεις μηνίσκων και βιοχημικές διαταραχές στη σύσταση του αρθρικού υγρού.

Ποια είναι τα κύρια συμπτώματα που έχει το προσβεβλημμένο γόνατο?

Τα κύρια συμπτώματα είναι:

1/πόνος κατά την κίνηση, αλλά όσο εξελίσσεται η πάθηση, ο πόνος γίνεται ενοχλητικός και σε φάση ανάπαυσης,

2/δυσκαμψία και περιορισμός στο εύρος κίνησης,

3/κριγμός,

4/οίδημα και αίσθημα καύσους λόγω της φλεγμονώδους εξεργασίας,

5/αστάθεια κυρίως κατά την κάθοδο σκαλιών, ή κατηφορικού δρόμου,

6/σε αμφοτερόπλευρη προσβολή τα συμπτώματα είναι πιο έντονα και τις περισσότερες φορές, ο ασθενής δεν είναι σε θέση να κινηθεί χωρίς βοήθεια.

Ποιες είναι οι κύριες αιτίες της πάθησης και ποιες ομάδες προσβάλλονται από αυτή?

1/ ηλικία,

2/ τραυματισμός της άρθρωσης κατά το παρελθόν,

3/ κληρονομικότητα,

4/ παχυσαρκία,

5/ καταπόνηση  της άρθρωσης λόγω βαριάς εργασίας.

Όπως φαίνεται οι πιο ηλικιωμένοι έχουν υψηλότερα ποσοστά της νόσου. Σε μικρότερες ηλικίες ειδικά κάτω από τα 60 χρόνια, ο τραυματισμός που συνοδεύεται, με ρήξη μηνίσκων, ή χιαστών συνδέσμων, καθώς και η παχυσαρκία, παίζουν τους σημαντικότερους παράγοντες.

Εφόσον διαγνωσθεί η νόσος ποιοι είναι οι τρόποι αντιμετώπισης?

Η οστεοαρθρίτιδα του γόνατος αντιμετωπίζεται είτε συντηρητικά (μη χειρουργική μέθοδος), ή χειρουργικά.

ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ:

Α. Ήπια φυσιοθεραπεία και κινησιοθεραπεία για να βελτιωθεί η μυϊκή αδυναμία και η δυσκαμψία.

Β. Χρήση μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, τα οποία όμως έχουν ένδειξη σε οξεία φάση του πόνου και για λίγες ημέρες, λόγω των πολλών παρενεργειών από το γαστρεντερικό και την αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

Γ. Σκευάσματα με συνδυασμό χονδροϊτίνης, κολλαγόνου και γλυκοζαμίνης, τα οποία θεωρητικά μπορεί να βελτιώσουν την ποιότητα του αρθρικού υγρού. Τα αποτελέσματα είναι από πολλούς αμφισβητήσιμα.

Δ. Ενδαρθρικές εγχύσεις αλάτων υαλουρονικού οξέος υψηλού μοριακού βάρους. Πρόκειται για ενέσεις που περιέχουν έτοιμο αρθρικό υγρό, το οποίο βελτιώνει τη λίπανση των αρθρικών επιφανειών. Μειώνουν το συντελεστή τριβής με αποτέλεσμα τη βελτίωση των συμπτωμάτων σε ότι αφορά τον πόνο που προκαλεί στο γόνατο η οστεοαρθρίτιδα. Η δραστικότητα τους είναι να μειώσουν το ρυθμό καταστροφής της άρθρωσης, χωρίς όμως να είναι σε θέση να  αναστρέψουν την εξέλιξη της νόσου. Η θεραπεία είναι 3 εγχύσεις ανά εβδομάδα στο πάσχον γόνατο.  Για καλύτερα αποτελέσματα η διαδικασία, μπορεί να επαναληφθεί ανά εξάμηνο. Πρόκειται για ασφαλή θεραπεία, χωρίς ιδιαίτερες παρενέργειες.

ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ:

Όταν η συντηρητική θεραπεία δεν είναι σε θέση να ελέγξει τα συμπτώματα του πόνου και η αστάθεια επιδεινώνεται, τότε λύση είναι το χειρουργείο. Υπάρχουν διάφορες επεμβάσεις που περιγράφονται ανάλογα με το μέγεθος του προβλήματος και την ηλικία του ασθενούς.

Οστεοτομίες και αρθροσκοπήσεις έχουν ένδειξη σε νεότερους ανθρώπους για να προλάβουν τις καταστάσεις.

Σε βαρύτερες περιπτώσεις εφαρμόζουμε αρθροπλαστικές.

Αν η βλάβη περιορίζεται στη μια πλευρά της άρθρωσης, εφαρμόζουμε μονοδιαμερισματική αρθροπλαστική, αλλά σε πιο εκτεταμένες βλάβες, εφαρμόζουμε ολική αρθροπλαστική.

Στην επέμβαση αυτή αφαιρούμε τους αλλοιωμένους χόνδρους και αντικαθίσταται η άρθρωση από εμφύτευμα τιτανίου.

Οι προθέσεις είναι μη συνδεδεμένου τύπου (επιφανείας), στις οποίες διατηρείται ο οπίσθιος χιαστός. Υπάρχουν και οι συνδεδεμένου τύπου, οι οποίες χρησιμοποιούνται σε χαλάρωση των πρώτων (revision), σε περιπτώσεις ρήξεις του οπισθίου χιαστού και σε άτομα με αυτοάνοσο νόσημα (όπως ρευματοειδή αρθρίτιδα, ψωριασική αρθρίτιδα κ.λ.π)

Η χρήση της επισκληριδίου αναισθησίας, έχει βοηθήσει ανθρώπους, που δεν μπορούσαν στο παρελθόν να χειρουργηθούν, λόγω καρδιοαναπνευστικών προβλημάτων. Η μέθοδος αυτή μειώνει σημαντικά των κίνδυνο των θρομβώσεων, αλλά είναι και η καλύτερη μέθοδος για μετεγχειρητική αναλγησία. Η εφαρμογή της αυτομετάγγισης, επιτρέπει στον ασθενή και το γιατρό, να ξαναχρησιμοποιούν το αίμα που χάνεται μέχρι και 8 ώρες μετεγχειρητικά. Έτσι ο ασθενής ίσως να μη χρειασθεί καθόλου μετάγγιση ξένου αίματος.

Ο χρόνος νοσηλείας είναι 5-7 μέρες και ο ασθενής κινητοποιείται 24 ώρες μετά το χειρουργείο.

Χρησιμοποιεί τον περιπατητήρα για 3-4 εβδομάδες, ανάλογα με τη γενική του κατάσταση, και μετά την 6η εβδομάδα μπορεί να κινείται χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία.